Tavaszi leárazás: 20% kedvezmény az állítható magasságú asztalokra és ergonomikus székekre! Az akció csak április 14-ig vagy a készlet erejéig érvényes.

Hogyan lehet túljutni a hosszan tartó ülés okozta hátfájáson?

A legtöbben legalább egyszer életünk során már tapasztaltunk hátfájást. Az ilyen fájdalmak egyik leggyakoribb oka a hosszan tartó ülés.  Hogyan kerülhetjük el az ilyen fájdalmat, és mit tegyünk, ha már jelentkezett?

 


A fájdalom bárhol a mozgásszervi rendszerben és különösen a gerincben általában nemcsak kellemetlen, hanem többnyire korlátoz bennünket, csökkenti a munkahelyi teljesítményünket, és nem teszi lehetővé, hogy sportoljunk.  A hátfájás a rokkantság egyik leggyakoribb oka is.  A hosszú és gyakori ülés nemcsak a hátunkat, hanem az ízületeinket, izmainkat és belső szerveinket is megviseli. Az egész test szenved.

 

A megelőzés a legjobb megoldás

A hátfájást egyszerűen el kell kerülnünk. Minden tűzoltó megmondja, hogy jobb megelőzni a tüzet, mint eloltani. Ugyanez a helyzet az egészségünkkel is. Egyszerűbb, ha mindent megteszünk azért, hogy elkerüljük a hátfájást, vagy legalábbis megakadályozzuk, hogy gyakran jelentkezzen. Ahhoz, hogy mozgásszervi rendszerünk fájdalommentes legyen és egészséges maradjon, jó ötlet, hogy amennyire csak lehet, kerüljük a hosszan tartó ülést, mozogjunk rendszeresen, sportoljunk, sétáljunk ahol csak lehet, és tartsuk meg az ésszerű testsúlyt.

 

Mit tehetünk magunkért

Az ülés, annak minden negatívumával együtt, életünk szerves részévé vált. Sajnos gyakran nem tudjuk teljesen elkerülni. Ezért célszerű valamilyen hatékony módon kompenzálni a szervezetünkre gyakorolt negatív hatását. Készíttessünk magunknak személyre szabott programot egy fitneszedzővel vagy mozgásspecialistával, vagy válasszunk egy lassú mozgásformát (pilates, jóga) vagy egy gerinctornát a legközelebbi edzőteremben. Ha ez a fajta testmozgást nem igazán kedveljük, választhatunk egyszerűgyakorlatokat egy habhengeren vagy egy nagy labdán. Ezt végezhetjük otthonunk nyugalmában vagy esetleg az irodában. Fontos a rendszeresség és a következetesség. Legyen része életünknek a rendszeres sportolás vagy az egész testet igénybe vevő, valamint a szabadban végzett, de lehetőleg nem ülő helyzetben végzett testmozgás is. A kerékpározás is jókiegészítő mozgás lehet, de inkább csak az alsó végtagok izmait dolgoztatja meg, és a testet nagyon hasonló helyzetbe hozza, mint az irodában vagy autóban ülve.

 

Amikor már fáj a hátunk

Ha a hátfájás már megjelent, vagy akár állandó részévé vált az életünknek, nincs mire várni. Szakszerű tanácsot kell kérnünk, lehetőleg egy tapasztalt gyógytornásztól, aki képes lesz felismerni, hogy nem áll-e komolyabb probléma a hátfájás hátterében. Ha csupán funkcionális problémáról van szó, vagyis az izmaink nem úgy működnek, ahogy kellene, akkor az egészet testmozgással lehet kezelni. A testreszabottan kidolgozott gyakorlatokat ezután otthon is rendszeresen kell végeznünk.

 

Egy fizioterapeuta is nyújthat enyhülést fizikoterápia vagy esetleg taping formájában. Felejtsük azonban el a fizioterapeuta által végzett masszázst. Az emberek gyakran kérnek masszázst a fizioterápiás rendelőkben, amikor fáj a hátuk. A fizioterapeuta azonban nem masszőr. Ő egy kicsit másképp dolgozik a lágyszövetekkel, és bár nyújtja és ellazítja, mélyebbre hatóan dolgozik. Nem használ olajat, testápolót vagy krémet a munkája során. A lágyrészek ellazítása és az ízületek és a gerinc mobilizálása (mozgékonyság helyreállítása) csak egy töredéke a terápiának. Nem elég az ízületek mozgékonyságát és az izmok rugalmasságát helyreállítani, a rossz mozgásmintákat és szokásokat át kell írni, és ezt csak aktív mozgással lehet elérni.

 

Tehát mindenképpen menjünk el egy masszázsra, de a rövid távú enyhülésen kívül ne várjunk jelentős változást. A masszázs, még a rendszeres masszázs sem fogja megszüntetni a fájdalom okát.

 

Mi a helyzet a munkahelyen

Akár a hosszas ülés okozta hátfájást próbáljuk megelőzni, akár a hátfájást kezeljük, el kell gondolkodnunk a munkakörnyezetünk átalakításán. Végül is a munkahelyünkön ülünk a legtöbbet. Gondoljuk végig, hogy mennyi ideig ülünk. Egyszerre több mint 30 percig? Több mint napi 4 órát? Milyen pozícióban és mit csinálunk? Milyen magasan és milyen messze van a számítógép vagy a laptop monitora? Az alkarunk és a lábunk meg van támasztva? Milyen székben ülülnk? Mindezek a tényezők meghatározzák, hogy a nap végén fájni fog-e a hátunk vagy sem. A jó hír az, hogy mindegyiken változtathatunk.  Csak tartsuk számon az időnket, és az iskolai munkához hasonlóan építsünk be szüneteket a munkába. A szünetekben nem kell rögtön tornáznunk, bár egy rövid nyújtás a nagy izomcsoportoknak és a hátunknak hasznos lehet Gyakran elég egy rövid séta a szomszédos irodába vagy a konyhába vízért. Érdemes odafigyelni a szék kiválasztására, a munkafelület megfelelő elrendezésére és a megfelelő ülőalkalmatosságra is.

 

A munkahelyen feltétlenül ülni kell?

Talán elgondolkodtál azon, hogy a munkahelyeden csak ülve dolgozhatsz? A válasz egyszerű. Nem. Ha irodában dolgozol, természetesen állhatsz is az asztalnál. Csak szerezz be egy állítható magasságú íróasztalt, és máris változtathatod a testhelyzetedet munka közben. Ugyanígy dolgozhatsz állva is az irodában, az ügyfelekkel folytatott megbeszéléseken és az otthoni munkavégzés során is. Iskolásoknak is jó ötlet állíthatí magasságú íróasztalt beszerezni, különösen, ha naponta több mint egy órát töltenek tanulással. Egyszerűen, ahol munkához vagy tanuláshoz hagyományos íróasztalra van szükség, ott az asztal lecserélhető egy állítható magasságú változatra.

 

A szerző: Veronika Kristková

Fotó: Canva.com